Byggemarkeder i Danmark

Hvad er de vigtigste typer af byggemarkeder i Danmark?

De tre hovedtyper af byggemarkeder i Danmark er isenkrambutikker, byggemarkeder og havecentre. Isenkrambutikker er typisk mindre end byggemarkeder og sælger et mindre udvalg af produkter. De er normalt fokuseret på salg af værktøj og materialer til reparation og vedligeholdelse af hus og have. Havecentre sælger planter, haveudstyr og tilbehør. De kan også tilbyde andre tjenester som f.eks. landskabsdesign og rådgivning om beplantning. Byggemarkeder er større end isenkræmmere og sælger et bredere udvalg af produkter, herunder både værktøj og materialer til boligforbedringsprojekter samt færdige produkter såsom møbler og boligindretning.

Hvad er markedsstørrelsen for gør-det-selv-sektoren i Danmark?

Størrelsen af det danske gør-det-selv-marked var 12,4 mia. kr. i 2016, hvilket gør det til et af de mindre markeder i Europa. Isenkramsegmentet tegnede sig for den største andel af markedet med en omsætning på DKK 6,9 milliarder, efterfulgt af havecentersegmentet med en omsætning på DKK 3,6 milliarder. Byggemarkedssegmentet var det tredjestørste med en omsætning på 2,0 mia. kr.

Hvad er markedsvæksten i gør-det-selv-sektoren i Danmark?

Det danske gør-det-selv-marked har været i støt vækst i de seneste år, med en sammensat årlig vækstrate (CAGR) på 3,3 % mellem 2012 og 2016. Denne vækst forventes at fortsætte i de kommende år med en CAGR på 3,6 % for perioden 2016-2021.